Scherp januari 2020

5 SCHERPOPSCHOON . COLUMN GENERATIE- VERSCHILLENOP DE WERKVLOER? GEEN PROBLEEM! De huidige arbeidsmarkt is een bijzondere: er zijn al lang niet meer zoveel generaties tegelijk aan het werk geweest. De babyboomers die tegen hun pensioen aanhikken moeten ineens samenwerken met een collega van achttien, oftewel generatie Z. En daar is niks mis mee: een ideaal werknemersbestand bestaat immers uit een goede weerspiegeling van de maatschappij. Dat is niet alleen leerzaam, maar het biedt ook een diversiteit aan kennis, visie en vaardigheden die bij elk bedrijf van pas komen. Maar zoals elk mens anders is, heeft ook elke generatie zijn eigenaardigheden. En dat merk je op de werkvloer. Vooral nu meer en meer bedrijven agile werken, belanden medewerkers van verschillende generaties steeds vaker in hetzelfde team. Dan valt ineens op dat millennials (22-38 jaar) en generatie X (39-53 jaar) niet altijd goed met elkaar kunnen samenwerken. Zij houden er nogal een andere mentaliteit op na. Zo is generatie X pragmatisch, no- nonsens, werk is werk; zij doen wat het werk van hen vraagt. Millennials zien werk als iets persoonlijks; het draait meer om hen als individu en de ontwikkeling die daarbij hoort. En dat is slechts een voorbeeld. Om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen is een one size fits all aanpak niet meer afdoende. Een millennial spreek je meer aan op zijn rol, zijn invloed en hoe hij er zelf beter van wordt. Een oudere collega reageert beter op het ‘just do it’-principe: taakgericht, zoals het vroeger ging. En dan is er nog de jongste groep, Generatie Z, die door op te groeien in een tijd van klimaatactivisme, #metoo en inclusiviteit een stuk realistischer is dan hun oudere millennials-broers en -zussen. Ook dat zie je terug in hun manier van denken en handelen. Waar je bij een millennial vooral het perfecte plaatje van je bedrijf moest schetsen om hem of haar binnen te halen, is het bij Gen Z belangrijk om transparant te zijn; hoe gaat het er echt aan toe? Door mooimakerij prikken ze zo heen. Als werkgever wil je zoveel mogelijk ruis op de lijn vermijden. Maak dus niet alleen zelf onderscheid tussen de groepen mensen die je voor je hebt, maar maak dat zeker ook onderling inzichtelijk. Door wederzijds begrip wordt er beter samengewerkt en zijn mensen makkelijker te motiveren. Respecteer de boomer, waardeer het pragmatisme van Generatie X, stimuleer de ambities van de millennial en benut de activistische Generatie Z. Met de juiste mix van talenten trek je als organisatie uiteindelijk aan het langste eind. ALJAN DE BOER, HEAD OF INSPIRATION BIJ TRENDSACTIVE COMBINATIE JEUGDZORG BRENGT SCHOONMAAK ONDER BIJ CSU Meer mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan helpen én daarbij ook kansen bieden voor eigen cliënten, zijn de voornaamste argumenten van Combinatie Jeugdzorg om te kiezen voor CSU. Combinatie Jeugdzorg brengt sinds 1 november 2019 het schoonmaakwerk aan zowel kantoor- als woonlocaties met dag- en nachtbehandeling onder bij CSU. De match in organisatiefilosofie, specifieke zorgexpertise en de ervaring met de transitie naar een prestatiegericht contract maken CSU een geschikte schoonmaakpartner voor Combinatie Jeugdzorg. Combinatie Jeugdzorg helpt vastgelopen kinderen, jongeren en hun gezinnen om rust te krijgen in de thuissituatie en vooruitzicht op constructief wonen, leren en werken. Het feit dat CSU gecertificeerd is op de hoogste trede van de Prestatieladder Sociaal Ondernemen was een belangrijk argument om voor CSU te kiezen. Saskia van Hirtum, medewerker facilitair bij Combinatie Jeugdzorg: ‘Wij zijn een maatschappelijke organisatie en zoeken eenzelfde soort betrokkenheid bij onze leveranciers. Jongeren die wij begeleiden en daarvoor openstaan kunnen in de schoonmaak van CSU meedraaien om zo het vak te leren kennen. Een unieke vorm van samenwerking.’

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA5OTc3