Scherp januari 2020

JOHN’S SCHERPE BLIK WELKOM Kijken door een branchebril De Vakbeurs Facilitair, altijd een inspirerende start van het nieuwe jaar. Ik loop niet even een rondje om snel weer weg te gaan, maar ben alle dagen (29 januari t/m 31 januari) aanwezig op de stand van CSU. ‘Heeft een bestuurder daar wel tijd voor?’, denkt u misschien. Daar moet je tijd voor máken, vind ik. Ook al wordt de wereld steeds digitaler, ik geniet van de ouderwetse manier: persoonlijke ontmoetingen. Met klanten, prospects, maar ook met onze collega’s. Want uiteindelijk draait ons mooie vak 'gewoon' ommensen. Op de beurs presenteren we CSU’s Nationale Benchmark Facilitaire Innovatie 2020, de tweede editie van ons onderzoek. Wat staat er op de agenda van de facilitaire manager?Waarin wil hij investeren? Als koploper vinden we het belangrijk om dit helder te hebben. Ja, natuurlijk om onze dienstverlening aan u te verbeteren, maar daarbij ook de hele branche naar een hoger niveau te tillen. Wat mij opviel: mvo-beleid staat in één keer bovenaan de to-do-list van facilitair managers. Maar liefst 57% van de respondenten vindt dit belangrijk. Begrijpelijk, gezien het Klimaatakkoord. En verduurzamen doe je niet alleen, maar samen. Ook met leveranciers. Bij CSU werken we vanuit de Sustainable Development Goals van de VN, dus verduurzaming loopt als een groene draad door onze bedrijfsvoering. Of het nu gaat om circulaire schoenen, bedrijfskleding en werkwagens. Zuinige CSU-auto’s. Of duurzame gebouwen. Het hoofdkantoor heeft al een 3-sterren BREEAM-In-Use-certificaat, maar dit jaar doen we deze audit ook voor alle regiokantoren. Naast klanttevredenheid (47%) blijkt medewerkerstevredenheid een topprioriteit (45%). Dat gaat om onze eindgebruikers én medewerkers. Die twee versterken elkaar. Een gebruiker – gast of medewerker bijvoorbeeld – voelt dat onze schoonmakers met passie werken. Dat zit ‘m al in kleine dingen. Een vriendelijke, gastvrije benadering. Taken goed op de interne logistiek afstemmen. Of net even iets extra’s doen, zoals de koffiebonen bijvullen of een printertoner vervangen. Efficiënt, maar ook leuk voor de schoonmaker. Collega’s voelen zich betekenisvol. En dat is van onschatbare waarde in een krappe arbeidsmarkt. Bovendien hadden we zo veel deelnemers aan de Benchmark, dat we de resultaten kunnen toespitsen op specifieke branches. Elke sector spreekt tenslotte zijn eigen taal. U leest het zelf in deze Scherp. We nemen u mee naar het ziekenhuis Tergooi, waar we BeSense/BeClean toepassen (zie pagina 6). Maar ook naar NHL Stenden Hogeschool, die bewust koos voor onze duurzame aanpak met circulaire werkwagens en schoenen (zie pagina 12). Die ‘branchebril’ zetten we vanaf nu altijd op. In heel Nederland gaan we dit jaar met branchedistricten werken, gespecialiseerd in Zorg, Onderwijs, Leisure, Zakelijke Dienstverlening, Hotels en Food. Eén aanspreekpunt, thuis in uw sector. En dat geldt ook voor de schoonmakers. Hoe meer voeling met hun werkplek, hoe gemotiveerder ze aan de slag gaan. En hoe tevredener u bent. John van Hoof voorzitter Raad van Bestuur

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA5OTc3